نحوه تشخیص سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم - ارتقا تجهیز طب پویا

نحوه تشخیص سرطان دهانه رحم

 اولین راه تشخیص سرطان دهانه رحم با آزمایش تست پاپ اسمیر آغاز می شود که باعث می شود که ما بتوانیم سرطان دهانه رحم یا پیش سرطان رو در همان مراحل اولیه شناسایی کنیم تا با مشورت پزشک یا دارو یا تست های دیگر بتوان این سرطان را در مراحل اول متوقف کرد.

 آزمایش پاپ اسمیر برای سرطان دهانه رحم استفاده می شود که نوعی آزمایش غربالگری است و تشخیصی نیست برای همین قطعیتی در آن وجود ندارد.

 از نشانه های اولیه سرطان دهانه رحم خونریزی های غیرطبیعی در واژن و یا درد هنگام نزدیکی است.

تست پاپ اسمیر یکی از کم خرج ترین، کم درد ترین و آسان ترین تست های است که انجام می شود.

 در علم پزشکی متاسفانه این سرطان در مراحل اولیه آن هیچ علائمی ندارد و فقط و فقط با انجام تست پاپ اسمیر قابل تشخیص است در کشورهای غربی توانستن با انجام این تست به طور مداوم میزان مرگ و میر این بیماری را به حداقل برسانند پس میتوان نتیجه گرفت که انجام روتین این تست بسیار می تواند مهم باشد.

سرطان دهانه رحم یکی از خطرناک ترین سرطان هاست که در ۵۰ سال گذشته میزان مرگ و میر قابل توجهی را از خودش به جا گذاشته که در اصطلاح به عنوان قاتل مخفی نامگزاری شده است ولی با پیشرفت علم و انجام آزمایشات مختلف پزشکی این میزان مرگ و میر کاهش پیدا کرد که مهمترین علت آن می توانیم از انجام تست پاپ اسمیر یا پاپانیکولا نام ببریم.

سرطان دهانه رحم - ارتقا تجهیز طب پویا

از چه روش هایی میتوان سرطان دهانه رحم را تشخیص داد:

۱- در ابتدا پزشک سوابق پزشکی و خانوادگی فرد را مورد بررسی قرار می‌دهیم تا بفهمد که عوامل خطر سرطان دهانه رحم در بیمار چگونه بود که به ارزیابی وضعیت سلامت عمومی بیمار برسد اگر قبلاً این کار را انجام نداده باشند یک به معاینه لگن انجام می دهد و پس از آن تست پاپ اسمیر انجام می شود و در بعضی از مواقع گره های لنفاوی بیمار هم چک می شود که آیا سرطان گسترش پیدا کرده یا خیر ؟

انواع روش تست پاپ اسمیر

تست پاپ اسمیر در گذشته به روشی انجام شده که به آن دستی گفته می شود که در آن پزشک با استفاده از قاشقک، سلول هایی را از داخل و اطراف دهانه رحم جمع آوری می کردند و بر روی لام شیشه ای قرار می دادند که برای بررسی و انجام آزمایشات به آزمایشگاه ارسال می شدند در این روش میزان  شناسایی دقیق سلول‌های سرطانی وجود نداشت زیرا ۸۰% از سلول های گرفته شده دور ریخته می شدند در این روش از جوواب های منفی گزارش شده بسیاری از آنها اشتباه بوده و نیاز به انجام آزمایش مجدد داشتند روش بعدی که برای تست پاپ اسمیر انجام می شود روش غوطه ور در مایع می باشد. در این روش نمونه به وسیله یک براش توسط پزشک گرفته می شود و به داخل ظرفی پر از مایع قرار داده می شود اینگونه هیچ نمونه دور ریخته نمی شود در آزمایشگاه این براش توسط دستگاه کاملا اتوماتیک نمونه ها را روی لام قرار داده و مورد بررسی قرار می دهند اصلی ترین موضوع در این تست تهیه نمونه با بالاترین کیفیت است این نوع تست باعث شده است که بیمار تست پاپ اسمیر را دوباره انجام ندهد و مدت زمان بین آزمایشات آن افزایش پیدا کند این روش دقیق تر صحیح تر و بسیار بهتر از روش سنتی یا دستی است.

کولپوسکوپی

در مرحله دوم در شماسایی سرطان دهانه رحم در این روش اگر شما علائم خاصی از سرطان دهانه رحم را داشته باشید و یا اگر تست پاپ اسمیر شما مثبت باشد به احتمال زیاد باید به روشی به نام کولپوسکوپی انجام دهید

در این روش پزشک وسیله ای به نام کولپوسکوپ را در نزدیکی دهانه رحم قرار می دهد و یک اسپکولوم را درون واژن قرار می دهد تا به باز نگه داشتن واژن کمک کند اسکوپ در اصل ابزاری است که از خارج به داخل بدن پیداست و دارای لنز های بزرگنمایی می باشد پزشک محلول ضعیف اسید استیک را بر روی دهانه رحم قرار می دهد یا نواحی غیر طبیعی که مشکوک به سرطان رحم هست را شناسایی کند اگر ناحیه ای را غیر طبیعی تشخیص دهد از آن ناحیه نمونه برداری کرده و آن را به آزمایشگاه می فرستند که پس از انچام آزمایشات به این نتیجه برسند که آیا سرطان واقعی است یا نه؟

انواع نمونه برداری

در قسمت قبل درباره نمونه برداری صحبت شد باید درباره انواع نمونه برداری ها در این مورد صحبت کنیم اولین نمونه برداری نمونه برداری اسکوپی است که که همانگونه که مورد بحث قرار گرفت با کولپوسکوپ بررسی می شود و مقدار بسیار کوچکی با پنس بیوبسی برداشته می شود این نوع نمونه برداری درد مختصر و کمی خونریزی به همراه دارد.

روش دیگر برای نمونه برداری می توان از کورتاژ غدد درون رحم نام برد در این روش به همراه یک برس مقداری بافت داخل رحم را تراشیده به آن را به آزمایشگاه ارسال می کند در این روش نیز ممکن است بیمار احساس درد و یا خونریزی خفیف داشته باشیم.

روش بعدی برای نمونه برداری می توان به بیوپسی مخروطی اشاره کرد:

در این روش که به عنوان مخروط سازی نیز شناخته می شود، پزشک یک قطعه از بافت مخروطی شکل را از دهانه رحم خارج می کند. پایه مخروط توسط اگزوسرویکس تشکیل می شود و نقطه یا راس مخروط از کانال غدد درون رحم است. بافت خارج شده در مخروط شامل ناحیه تحول است. از بیوپسی مخروطی همچنین می توان به عنوان درمانی برای از بین بردن کامل بسیاری از پیش سرطان ها و برخی سرطان های خیلی زود استفاده کرد.

پس از نمونه برداری وارد فاز دیگری از تشخیص این نوع سرطان می شویم که عبارت اند از :

سیستوسکوپی

این موارد اغلب در زنانی که تومور بزرگ دارند انجام می شود و در صورت ابتلا به سرطان در مراحل اولیه، ضروری نیستند. در سیستوسکوپی، یک لوله باریک با لنز و نور از طریق مجرای ادرار به داخل مثانه قرار می گیرد. این کار اجازه می دهد تا دکتر مثانه و مجرای ادرار شما را بررسی کند تا ببیند آیا سرطان در این مناطق رشد کرده است یا خیر. نمونه های بیوپسی را می توان در طی سیستوسکوپی برای آزمایش در آزمایشگاه برداشت. سیستوسکوپی را می توان با بی حسی موضعی انجام داد، اما ممکن است برخی از بیماران به بیهوشی عمومی نیاز داشته باشند.

پروکتوسکوپی

 یک معاینه بصری از راست روده از طریق یک لوله روشن است تا به دنبال گسترش سرطان دهانه رحم در راست روده شما باشد. پزشک شما همچنین ممکن است در حالی که تحت بیهوشی هستید معاینه لگن انجام دهد تا متوجه شود که آیا سرطان از دهانه رحم فراتر رفته یا در همان مرحله پیش سرطان است.

مطالعات تصویربرداری

اگر پزشک شما متوجه شود که شما به سرطان دهانه رحم مبتلا هستید، ممکن است مطالعات تصویر برداری خاصی برای بررسی داخل بدن انجام شود. این آزمایشات می تواند نشان دهد که آیا سرطان گسترش یافته و در صورت گسترش در کدام مناطق که این کار به شما و پزشک کمک می کند تا در مورد یک برنامه درمانی تصمیم بگیرید.

عکسبرداری از سینه

ممکن است از قفسه سینه شما عکس برداری شود تا ببینید آیا سرطان به ریه های شما گسترش یافته است یا خیر.

توموگرافی کامپیوتری (CT)

سی تی اسکن معمولاً در صورت بزرگتر بودن تومور یا نگرانی در مورد شیوع سرطان انجام می شود.

تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI)

اسکن MRI بعضی مواقع بهتر از سایر آزمایش های تصویربرداری، مانند سی تی اسکن، به قسمت های بافت نرم بدن نگاه می کند.

اسکن PET / CT

غالباً اسکن PET و سی تی اسکن با استفاده از دستگاه خاصی ترکیب می شوند که می تواند هر دو را همزمان انجام دهد و این امکان را برای پزشک فراهم می کند تا مناطق دارای رادیواکتیویته در اسکن PET را با تصویر دقیق تری در CT Scan مقایسه کند. این نوع اسکن PET است که بیشتر در بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم استفاده می شود.

×